Hoppa till innehåll
VBK-vimpel

VBK Historia

Jag har ett stort antal gamla pärmar med styrelseprotokoll mm. som jag har studerat. Det var en intressant läsning. Det kan väl vara av intresse även för andra VBKare att lära sig lite om bakgrunden till den (i mitt tycke fina) klubb vi har idag, så därför har jag sammanställt denna text.

VBK startade med att Stig Henriksson som var inspektor på Viksjö gård började lägga en liten båt vid stranden nära bron över till Skäftingeholmen. Sedan kom några bekanta till Stig att också börja lägga dit några båtar. Man byggde en liten brygga, norra bryggan.

På ett möte den 17 maj 1968 beslöts att båtägarna skulle bilda en liten båtklubb som fick överta de bryggor som hade byggts. I en gammal protokollspärm kan man läsa att ett konstituerande möte hölls den 13 juni 1968.

Av nuvarande medlemmar deltog Gunnar Klingberg. Johan Israelssons pappa Olle och våra tre Möller-bröders pappa Nils-Erik var också med.

Klubbens inriktning var att det skulle vara en ”gör-det-själv” anläggning, en filosofi som fortfarande gäller. Därför var medlemmar med nyttigt kunnande av såväl teoretiskt som praktiskt art eller nyttiga förbindelser extra välkomna, vilket också fortfarande gäller.

Det startade med en mycket primitiv anläggning. Det var närmast ett kärr där bryggorna låg. Sjösättning och upptagning var nog ganska riskfyllda företeelser.

Man tyckte att en max-gräns om 30 motorbåtar vore lämpligt. Segelbåtar nämndes inte.

Stig Henriksson blev vår första ordförande.

Medlemsavgift inklusive båtavgift fastställdes till 100 kr. Detta skulle motsvara ungefär 750 kr i dagens penningvärde. Det har således realt inte blivit dyrare att vara VBKare, utan billigare!

Året därpå kan man läsa att kommunen inte gillade att det hade blivit en båtklubb, men VBK blev inte bortjagade. Av någon anledning var det kulturnämnden som ville ha bort klubben. I varje fall kändes situationen så osäker att man beslöt att inte gå vidare med en planerad ny brygga detta år.

Detta år började även den sociala delen av verksamheten. Höstmötet arrangerades som en fest med levande musik. Genom åren har det varit ett stort antal fester som brukade vara välbesökta.

1970 kan Stig Henriksson som även var politiskt engagerad i kommunen, meddela att det ser det ut som att hotet från kommunen verkar vara avvärjt.

Man vågar inte ta upp en arrende-diskussion med kommunen, utan försöker leva vidare i en gråzon.

Man håller på med en ombyggnad av den södra bryggan som väl är dagens mellanbrygga. Det finns en betongslip för upptagning av båtar. Det är nog denna som nu är längst norrut i hamnen och som inte används längre.

Redan 1971 finns det föreskrivet i ett protokoll att försäkringsbevis måste visas om man vill ha båten sjösatt.

1972 blir Leif Häggström hamnkapten. Man börjar även köpa fyllmassor för att förbättra marken, ett arbete som har fortsatt ända till våra dagar.

1974 kan man läsa att anslutningen till arbetsdagarna är dålig. Redan då diskuterades att höja avgiften och återbetala pengar till dem som har jobbat. Förslaget avböjdes. En mastkran beställs av ordförande Darnell som har en mekanisk verkstad.

1975 har kommunens inställning ändrats. Nu har fritidsnämnden gjort en utredning som visar att 60 bryggplatser i VBK skulle vara lämpligt.

1976 hittar man i protokollet att VBK har börjat ta in sommar- och vintergäster. Vatten- och avloppsfrågor finns på dagordningen.

Detta år får vi dessutom ett nyttjanderättavtal på tre år med SIAB som stod för utbyggnaden av Viksjö.

1977 har det bildats en jolle-sektion för ungdomar.

1978 börjar man diskutera nattvakter och inför sådana. Det hade varit några stölder. Nu kommer en regel om att endast Järfälla-bor kan komma ifråga som passiv medlem. Det får bara finnas 25 passiva medlemmar. Därutöver kan 25 få stå i kö för att bli passiv medlem.

I senare korrespondens har jag sett at dessa regler har lett till konstiga konsekvenser vad gäller när folk har fått bli medlem och deras medlemsnummer.

1979 har VBK planer om en tredje brygga, något som Vattenverksförbundet motsätter sig.

1982 tillkommer bojekan. Även denna tillverkas av Darnell.

Detta år har kommunen fått VBKs båthamn lagligförklarad i en vattendom den 12 december.

1983 är vår tid i gråzonen är över. Vi får ett arrendeavtal med kommunen. Dessutom har kommunen fått tillstånd att anlägga det som blev södra bryggan. Nu har kommunens inställning ändrats vad gäller bryggplatser. Om inte VBK inom en period av 5 år efter vattendomen har utökat antalet bryggplatser så förfaller vårt avtal med kommunen.

Arrendeavtalet skrivs under den 5 april 1984. Arrendetiden är 10 år. Arrendeavgiften blir 0 kr/år.

1984 blev ett märkesår för VBK. Södra bryggan lades ut och antalet bryggplatser fördubblades därmed i ett slag. Ett stort antal av våra nuvarande medlemmar kom då in i klubben som aktiva. Klubbstugan började byggas. Hamnområdet och infarten muddras.

1985 blev klubbstugan färdigbyggd. Detta skulle givetvis firas med en riktig fest sommaren 1986.

1987 köpte vi trucken. Medlemmarna fick därför detta år betala en extra investeringsavgift (blygsamma 150 kr!), en investering som vi har haft mycket nytta av.

1988 drabbades vi av stark beväxning av vattenpest i hamnen. Olika expertis konsulterades, men det framkom inga effektiva förslag till åtgärder. Vi skapade speciella sjögräsgrupper för att bekämpa vattenpesten.

Vattenpesten är tydligen cyklisk. Vänta och se om den inte försvinner igen var det råd vi fick. Och så blev det.

1990 var vi ca 200 medlemmar, 100 aktiva och 100 passiva.

1992 anser styrelsen att medlemmar som inte är mantalsskrivna i Järfälla inte får vara medlemmar i VBK. Det påstås att detta är enligt avtalet med kommunen. Om man läser avtalet från 1984 så står det dock inget om detta. Det står att VBK är ”skyldiga att medge medlemskap och därmed båtplats på lika villkor till alla boende i Järfälla”. Passiva medlemmar skulle sparkas ut och aktiva skall få sin sak individuellt behandlat. Årsmötet accepterade inte denna tolkning. Mötet beslöt att passiva medlemmar boende utanför Järfälla inte kan bli aktiva, men väl kvarstå som passiv.

Under 1992 byggs kajen mellan södra och mellersta bryggan. En kraftig förstärkning av markens bärighet görs. El- och vattensystemen byggs ut och förbättras.

1993 byggs mastskjulet. Mastkranen flyttas från längst ut på mellanbryggan till där den nu står på land. Trailerrampen förbättras.

Vi firar vårt 25-års jubileum med en mycket välarrangerad och trivsam fest.

Under 1993 vill kommunen omförhandla arrendeavtalet eftersom det går ut under 1994. Det förslag som VBK får är tydligen inte acceptabelt för oss. (Har inte hittat detta i materialet).

1994 beslutar styrelsen att vintergästar inte får ha båtar längre än 26 fot. Detta är väl en regel som inte har genomförts i praktiken.

Det finns fler och fler medlemmar som har önskemål att få ligga vid en Y-bomsplats. 1995 diskuteras detta i styrelsen, som beslutar om ingen åtgärd.

På årsmötet 1995 beslutas att den som är ålderspensionär kan efter ansökan befrias från vakt- och arbetsplikt. (Detta ville jag senare skriva in i vaktinstruktionen och hamnreglerna, men blev nedröstad).

1996 påbörjas byggande av kajen söder om södra bryggan.

1997 blir vi ägare till vårt hamnområde till ett pris av 275 000 kr. Det är denna summa som ligger till grund för depositionsavgiften på 2500 kr för de 100 medlemmar som har en ordinarie bryggplasts.

Att märka är att i VBK har medlemmarna själva gjort allt arbete och alla investeringar för att få hamnen i det skick den nu är. JBS anläggning byggdes av kommunen, men vi fick ändå betala ungefär samma pris som JBS räknat per båtplats.

Det blir fritt fram för icke Järfällabor att bli medlem. Det är oförenligt med bestämmelserna för en ideell förening att begränsa medlemstillhörigheten efter boendeort.

Samma år upphör begreppet sommar- och vintergäster. De med sommarlandplats eller bara vinterplats blir passiva medlemmar.

Att vi nu var ägare till hamnområdet föranledde en mycket trivsam markägarfest sent på hösten.

Vid denna tiden hade VBKs medlemsantal vuxit till ca 300, ett antal som sedan har hållit sig ganska konstant.

1998 tar klubben över ansvar för alla bojar, kättingar och Y-bommar i hamnen.

Vi köpte ett antal begagnade Y-bommar utan flottör i Blekinge. Vår ekonomi tillät emellertid inte att montera samtliga av dessa då vi inte hade råd att köpa flottörer. Då bommarna är av dubbel-bomtyp förlorade vi två platser vid norra bryggan.

1999 arrenderade vi Möskär för en treårsperiod för att ha som klubbholme. Möskär blev dock ganska sparsamt besökt. Efter arrendetidens utgång sa vi därför upp arrendet.

Den administrativa hanteringen av medlemsfrågor, båtplatser mm. stramades upp. Några nya kösystem infördes. Det gjordes en skriftlig vaktinstruktion eftersom den tidigare verkade ha förkommit.

Vintern 2000 drabbades vi av ett antal stölder av trailerbåtar. Ingen åverkan hade gjorts på grinden så det beslöts att göra om alla nycklar för att säkerställa att vi skulle ha full kontroll över användbara nycklar.

Under år 2000 blev alla platser vid mellanbryggan försedda med Y-bommar. För att inte förlora någon plats förlängdes bryggan något.

Medlemmarna slutade nu att anmäla sig till våra fester så de tynade bort. De flesta fick tyvärr ställas in pga. dålig anslutning. Ett försök ett par år senare att hålla fest utan anmälan, typ knytkalas, och där medlemmarna själva fick ta med sig sin egen mat och dryck slog heller inte väl ut. Det kom inga gäster.

2001 lade vi ut nya bojar och bojförankringar vid södra bryggans södra sida. Eftersom båtarna ständigt hade blivit större, förlängdes bryggan något för att få plats med alla båtar.

Under åren 2001 till 2003 gjordes en hel del underhållsarbeten på trucken så denna kom i betydligt bättre skick än tidigare.

De flesta medlemmar vill ligga vid Y-bommar, så trots att vi just lagt ut nya bojar vid södra bryggans södra del, så monterade vi under 2002 Y-bommar där istället. En bryggplats gick förlorad. Tidigare hade ett motiv till att inte ha Y-bommar här varit att man behövde båtarna för att hålla i bryggan vid kraftiga sydliga vindar. Detta löste vi genom att istället förtöja varje Y-bom med en kätting och sten.

2003 byggde vi truckgaraget. Speciellt södra delen av hamnområdet markförbättrades. Stadgar och hamnregler modifierades för att bättre vara anpassade till hur VBK nu fungerade. Alla medlemmar med båt i hamnen fick nu beteckningen aktiva. Passiva är numera bara medlemmar utan båt.

2004 tillkom träplattan. Klubbstugan målades. En ny tradition med att klubben bjuder på en sillunch veckan innan sjösättningen infördes. Detta visade sig bli ett mycket populärt arrangemang.

Det arbete som behövs i hamnen organiserades om. Medlemmar med ordinarie bryggplats fördelades på arbetsgrupper med olika uppgifter.

2005 byggde vi klar plattan och försåg denna med ett partytält. En kombinerad bad-/groggbrygga anlades intill. Denna anläggning står även till förfogande för medlemmar som vill fira något privat.

VBK fick vidare en hemsida på Internet.

Under senhösten arrangerades en ”After Sea” fest med ca 40 deltagare, något vi hoppas skall kunna bli en tradition (med än fler deltagare).

2006 väntar vi bara på att vintern skall ta slut! Det gjorde den och det blev en hyfsad sommar. Det hände inget speciellt i VBK. Beväxningen med vattenpest har tilltagit.

Sommaren 2007 blev ingen höjdare ur båt- och vädersynpunkt. De flesta medlemmarna säger att båten inte blev mycket använd.

Under 2007 förlängdes klubbstugan något bakåt och fick ny inredning. Det tog sin tid innan bygget kom igång, men då arbetet först började gick det fort. Byggnadsgruppen gjorde ett bra arbete. Utbyggnaden firades med en taklagsfest i september, men det blev ingen ”After Sea” fest.

2008 startade med att en stor och tung utombordsmotor stals. Det verkar tyvärr som att de professionella båt- och motortjuvarna har upptäckt VBK. Sommaren blev si så där. Det var en väldigt varm period tidigt under säsongen, men senare blev det bara en ganska kort tid med bra båtväder. Att VBK hade blivit 40 år firades med en hamnfest under sensommaren.

2009 inleddes också med flera motorstölder. En säkerhetsgrupp bildades för att se vad vi lämpligen bör göra för att få behålla våra saker. Vår hemsida återuppstod med ny webmaster. Byggande av en bastu startades. På senhösten installerades att antal övervakningskameror inom hamnområdet.

Säsongen 2010 började med att ett större antal drev på utombordmotorer stals. Vi kunde observera tjuvarna via våra kameror. Bastubygget slutfördes. Verktygsboden vinterbonades.  Fyra betongpontoner som inköptes förra året lades ut från party-området för att tjänstgöra som kombinerad vågbrytare och badbrygga. De försågs med ett trädäck. Det gjordes förbättringar av elsystem och belysning i hamnen. Det blev i juli en mycket varm och solig sommar.

2011 började tyvärr som vi blivit vana vid att stölder av utombordsmotordrev upptäcktes. Vi har fått 4 segeljoller som vi planerar att ha som utlånebåtar.

2012 arbetades det flitigt med utbyggnaden av klubbstugan samt med anslutning av avloppet till kommunen. Det var problem med tömningspumpen. Även detta år försvann det någon utombordsmotor.

Under 2013 blev utbyggnaden av stugan klar. Dusch och toalett installerades i den nya delen. Problemen med avloppspumpen fortsatte, men började fungera senare på året. En luft-luft värmepump installerades för att hålla ner elkostnaderna

Det var en varm och solig sommar och party- och badanläggningarna utnyttjades flitigt. Norra bryggan reparerades. Några segeljoller såldes och en ny stabilare klubb-båt köptes.

Vi började använda SBUs registersystem BAS-K, men fortfarande behövdes det befintliga Access / Excel systemet.

Kommunen har förvarnat om vi sannolikt kommer att drabbas av kraftigt ökade miljö-krav.


Vem har varit ordförande i VBK?

1968:   Stig Henriksson

1969:   Vakant

1970 - 1975:    Thure Darnell

1976 - 1982:    Nils-Erik Möller

1983 - 1984:    Jan Holm

1985 - 1992:    Örjan Björnsson

1993 - 1998:    Hasse Garheden

1999 - 2002:    Gary Börjesson

2003 - 2012:    Kaj Lundström

2013 -              Johan Israelsson

 

Vem har varit hamnkapten i VBK?

1968 – 1971:   William Karlsson

1972 – 1976:   Leif Häggström

1977 – 1987:   Curt Widéen

1988 – 2001:   Kauko Tuleberg

2002 – 2003:   Per Sjögren

2004 – 2005:   Leif Bengtsberg

2006 -  2014:   Jan Hägerholm

2015 -                Alvar Möller